Zápis z Komise pro etiku ze 13. ledna 2010


Nová podání: 
*Rektorka Šenkýřová si stěžuje na články v HN z 2. 3 a 4. listopadu. Bude dotázána redakce HN.
* Stížnost na článek Jana Gazdíka, který uveřejnil článek o skautských symbolech. Stěžovatel dokládá, že symbol používaný skauty (protěž) je jiný, než nacistický. Bude dotázán autor článku.

* Stížnost Mgr. Evy Krčmářové na článek Dušana Šrámka Ukradená tiskárna (vyšlo v Reflexu). Bude dotázána redakce, zda skutečně nedala prostor druhé straně, jak autorka píše.

* Stížnost na články Aleše Fukse (Právo) a Petra Skácela a Zdeňka Dvořáka (MFD). Komise upozorňuje na to, že jde o vnitrouniverzitní spor, ve které nebude hrát roli arbitra, tím spíše, že stížnost je anonymní. Podle informací již proběhl soud, kde byly útoky na děkana Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati označeny za pomluvu.

Dořešená podání: 
* Stížnost na šéfredaktora Benešovského deníku, že informuje o dění v Týnci nad Sázavou zaujatě. Autorka podání informovala, že lze očekávat nápravu.

* Stížnost Radky Bürgermeisterové na článek Martina Zvěřiny (LN) a odpověď Martina Zvěřiny p. Bürgermeisterové. Jde o komentář, tedy osobní stanovisko autora. Komise se seznámila s oběma materiály a konstatuje, že obhajoba manželky pana Bürgermeistera svědčí o tom, že si muže váží, nicméně materiál Martina Zvěřiny vyjadřuje jeho názor – jak ostatně ve své odpovědi uvádí. Zápis KPE je na webu, lze ještě stanovisko zaslat dopisem.

* Stížnost Jiřího Kučery na zobrazování brutálního násilí v médiích (portál Novinky.cz). Portál převzal obrazový materiál z TV Prima. Komise již několikrát konstatovala, že zobrazování násilí lze ospravedlnit pouze veřejným zájmem, což není tento případ. Krom toho se pozastavuje nad tím, že byl zobrazen i obžalovaný, přes to, že ještě nebyl odsouzen. Zápis KPE je na webu, lze ještě stanovisko zaslat dopisem.

* Stížnost na redaktora HN Marka Pokorného – Ministryně posílá soudu posilu…Odpověděla redakce HN ( kolega Denemark). Podle informací HN dostal stěžovatel nabídku, aby svou reakci sepsal a redakce ji otiskne v příslušné rubrice. Pan Vrcha této standardní možnosti nevyužil.


Řešená podání:
* Stížnost na novináře Jana Krále – LN (článek Část padlých stále nemá jména). Stížnost se komisi dostala opožděně, na redakci se obrátila dopisem. Odpověď zatím nepřišla – bude urgována

* Stížnost na redaktorku Svobodovou – časopis Týden (fotografování různých občanů) – komise požádala redakci o vysvětlení, bude urgováno kolegou Lipoldem.

* Stížnost M. Grebeníčka na článek Jana Gazdíka Otec týral vězně, přiznal bývalý předseda KSČM Grebeníček. ( vyšlo 11. září 2009). Šéfredaktoru MFD byl zaslán dopis se žádostí o stanovisko. Bez odezvy. Komise urgovala odpověď opět písemně.

* Stížnost na článek Školy zaplatily za chybné testy, autorka Pavla Kubálková, LN. Zástupce SCIO uvádí, že šlo jen o drobné pochybení. Předsedkyně komise se obrátila na redakci LN se žádostí o vysvětlení. Psala jak redaktorce, tak šéfredaktorovi. Bylo pět urgováno dopisem šéfredaktorovi. Komise se znovu seznámi s podklady a pak věc uzavře.

*Stížnost PPF na Miroslava Motejlka (Český rozhlas), který uvedl v rozhovoru s moderátorem informace, které PPF považuje za nevyvážené a spekulativní. Byl dotázán ředitel ČRO. Komise odpověď urgovala. Šéfredaktor je stále v neschopnosti. Stížnost byla odložena


* Stížnost iniciativy Ne základnám na neobjektivní psaní různých médií. Stížnost byla zaslána jednotlivým redakcím k vyjádření. Komise stále čeká na odpovědi, aby mohla vypracovat závěrečné stanovisko. Bylo by třeba mít přesný přehled o tom, kolik materiálů bylo kladných a kolik záporných. KPE čeká na vyjádření autorů článků. Vzhledem k tomu, že o stavbě základy už se neuvažuje, stížnost byla odložena

* Radim Passer si stěžuje na článek zveřejněný v iDnes a MFDnes 18. května 2009 s názvem Firmě miliardáře Passera hrozí exekuce. Dokládá, že jak titulek, tak obsah článku není pravdivý a poškodil ho. Stížnost byla odložena.

* Stížnost na materiál Radovana Daňka – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT. Kolega Velíšek byl požádán o kontakt.


* Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 
„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise čeká na závěry soudní projednávání, zároveň jedná s MFDNES. Podle informací ČTK vyl soud opět odročen.

Pozor! Příští schůze se bude konat 17. února 2010
Zapsala B. Osvaldová

